FAQ

Heeft u vragen over hoe Keolis Nederland het openbaar vervoer in de gemeente Almere gaat organiseren? Hieronder een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.
Algemeen

Wat valt onder het toekomstige werkgebied van Keolis Nederland in de gemeente Almere?

Het concessiegebied omvat het openbaar vervoer in de gemeente Almere en de concessiegrensoverschrijdende verbindingen met Amsterdam Amstel, Amsterdam Zuidoost, Amsterdam Leidseplein en Blaricum Carpoolplaats.

Waarom komt er een nieuwe vervoerder in mijn gemeente?

Ieder concessiegebied heeft een vaste vervoerder. Bij wet is bepaald dat per periode van meestal 5 tot 10 jaar moet worden heroverwogen of die vervoerder nog steeds de meest gunstige is voor de (reizigers in) een bepaald gebied. Voor de gemeente Almere begint een nieuwe concessieperiode op 10 december 2017. Om eerlijk te bepalen wie de vervoerder in deze nieuwe periode zou worden, is een maandenlange aanbestedingsprocedure gevoerd. Syntus / Keolis Nederland is daar als winnaar uit gekomen en kijkt er naar uit om het openbaar busvervoer in Almere toe te mogen voegen aan haar andere werkgebieden.

Waar kan ik terecht met mijn vraag over de procedure van de aanbesteding of inhoud van de bieding?

Ter voorbereiding op de aanbesteding heeft de gemeente Almere een visie opgesteld voor de ontwikkeling van het busvervoer tussen 2018 en 2027 in en rond de gemeente. Een samenvatting van de visie, inclusief achtergrond en informatie over het aanbestedingsproces, kunt u hier vinden. 

De gemeente Almere heeft een visiedocument opgesteld waarin de achtergronden van de aanbesteding busvervoer staan uitgewerkt.
 
De gemeente is nog met Keolis Nederland in gesprek over de uitwerking van het openbaar vervoer zoals dat vanaf december zal gelden. Keolis Nederland zal daar in loop van dit jaar over communiceren.

Als u vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot de aanbesteding, de procedure of over de al vrijgegeven informatie over het openbaar vervoer per 10 december, vragen wij u uw vraag of opmerking te richten aan de gemeente Almere, via internet https://www.almere.nl/contact/
 

Wat is Keolis Nederland eigenlijk voor een bedrijf?

Keolis Nederland (voorheen Syntus) verzorgt in Nederland openbaar vervoer op de Veluwe, in Gelderland, in Midden-Overijssel, in Twente en in de provincie Utrecht. Ons moederbedrijf Keolis vindt u in Frankrijk, maar ook in Zweden, de VS, India, enzovoort. Meer over Keolis Nederland en onze visie vindt u op deze website onder de tab 'Over Keolis NL'. 

Wat verandert er voor mij als reiziger?

Tijdens onze voorbereidingsperiode zult u in het begin nog weinig verschil merken: Connexxion rijdt de gehele periode tot aan 10 december 2017 nog voor u zoals u gewend bent. Wel zult u steeds iets meer van Keolis Nederland / allGo gaan zien. We stellen ons in de aanloop naar de start graag geleidelijk aan u voor. We laten u alvast iets van onze bussen zien bijvoorbeeld, zodat we daarmee aan de slag kunnen. Hoe dichter we bij 10 december 2017 komen, hoe meer u van ons hoort. Vanaf dit moment mogen we echt voor u aan de slag. Dan kunt u gebruik maken van een kwalitatief hoogwaardige stadsdienst en voor de streek van een zeer herkenbaar en eenvoudig netwerk. Daarover communiceren we al op voorhand duidelijk met u via allerlei kanalen, zodat u ruim van tevoren weet wat er in uw specifieke geval verandert.

Hoe gaan de bussen van Keolis Nederland eruit zien?

Er gaat veel veranderen in het openbaar vervoer als Keolis Nederland per 10 december 2017 start in Almere. Onze nieuwe bussen zullen het straatbeeld bepalen. Hoe ze eruit gaan zien, houden we nog even spannend.

Daarbij zal Keolis Nederland een aantal (nieuwe) merknamen gaan gebruiken:

  • AllGo is de nieuwe naam voor de stadsbussen;
  • R-net is de bekende naam voor de bussen die in de streek rijden.
Dienstregeling en lijnen

Hoe ziet de nieuwe dienstregeling eruit?

Almere is een bijzondere en diverse stad met specifieke wensen in en om de stad. Onze holistische oplossing biedt meerwaarde voor iedereen. Een vraaggericht netwerk met voor de stad hoge frequenties en voor de streek een herkenbaar en eenvoudig netwerk. De precieze dienstregeling zijn wij nu voor u aan het afstemmen met de gemeente Almere, andere OV-aanbieders en reizigersorganisaties. In het najaar van 2017 maken we de volledige dienstregeling aan u bekend.

Wel zijn de nieuwe frequentietabellen beschikbaar.

Ik reis nu met lijn 151. Hoe reis ik vanuit Almere naar Naarden / Bussum per 10 december?

U reist met de allGo bus naar station Almere Centrum, station Almere Muziekwijk of station Almere Poort. Vervolgens reist u per trein door naar Naarden-Bussum.

 

Ik reis nu met lijn 151. Hoe reis ik vanuit Almere naar Muiderberg P+R per 10 december?

Met verschillende bussen van R-net kunt u naar Muiden P+R reizen. Daar kunt u verder reizen met lijn 110 (van de concessie Gooi- en Vechtstreek).

 

Ik reis nu met lijn 153. Hoe reis ik vanuit Almere Buiten, Almere Stad of Almere Muziekwijk naar Amsterdam Centrum per 10 december?

Er zijn meerdere reismogelijkheden. Met allGo reist u naar station Almere Centrum, station Muziekwijk of station Poort. Vanaf elk van deze stations kunt u per trein verder reizen naar Amsterdam. Een alternatief is om met een R-net lijn (322 of 327) naar Station Amstel te reizen en daar over te stappen op de metro.


 

Ik reis nu met lijn 153. Hoe reis ik vanuit Almere Buiten, Almere Stad of Almere Muziekwijk naar Amsterdam Zuidoost per 10 december?

Met allGo reist u per bus naar busstation ’t Oor of station Poort. Daar vervolgt u uw reis met de R-net bus (lijnen 323, 324 of 328) naar Amsterdam Zuidoost.

Meer over de R-net bussen leest u binnenkort op deze website.
 

Ik reis nu met lijn 153 en of 155. Klopt het dat lijnen 153 en 155 gaan verdwijnen?

Het klopt dat de lijnen 153 en 155 verdwijnen. Syntus gaat Station Bijlmer Arena wel met meerdere lijnen bedienen. De lijn 328 blijft bijvoorbeeld bestaan, maar deze wordt ingekort tot Bijlmer Arena. Verder komen er nieuwe lijnen bij die vanaf Almere Stad (Parkwijk en Tussen de Vaarten) via ‘t Oor en Poort naar Bijlmer Arena rijden (lijn 323 en lijn 324). Deze lijnen hebben in Almere een andere route. Vooral Muiden P&R, Station Poort, ’t Oor en Station Parkwijk zijn de belangrijke overstappunten voor deze R-net lijnen.

U kunt straks vanuit Muziekwijk met allGo lijn 4 naar Poort reizen en daar overstappen op de R-net lijn 323 naar Bijlmer Arena. De trein is ook een alternatief: bijvoorbeeld van station Muziekwijk naar Duivendrecht en daar overstappen op de metro van het GVB naar Holendrecht.

Ik reis nu met lijn 155. Hoe reis ik vanuit Almere Centrum naar Amsterdam Zuidoost of Amsterdam Centrum per 10 december?

Let op: Lijn 155 rijdt nu (in 2017) naar Amsterdam Zuidoost en niet direct naar Amsterdam Centrum. 

Met allGo reist u naar de busstations ’t Oor of Poort. Van daaruit reist u met verder met R-net lijn 323 of lijn 324 naar Amsterdam Zuidoost.Vanuit Amsterdam Zuidoost reist u zoals u gewoon bent verder naar Amsterdam Centrum.

Vanuit Almere Centrum naar Amsterdam Centrum reist u het snelst per trein.

Meer over de R-net bussen leest u binnenkort op deze website.
 

Ik reis nu met lijn 156. Hoe reis ik vanuit Almere naar Hilversum per 10 december?

Met R-net lijn 326 reist u naar Blaricum Carpoolplaats en vervolgens met R-net lijn 320 naar Hilversum.

De trein is ook een goed alternatief voor reizen naar Hilversum en Hilversum Sportpark.

Meer over de R-net bussen leest u binnenkort op deze website.
 

Ik reis met lijn 216, blijft deze bus rijden?

De gemeente Almere is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in en om Almere en heeft het vervoer per 10 december 2017 aan Syntus gegund.

Lijn 216 is een buslijn die vanuit de concessie Amstelland Meerlanden wordt gereden. Voor meer informatie en vragen over deze buslijn verwijzen wij u graag naar www.connexxion.nl waar u de dienstregeling kunt raadplegen of uw vraag kunt stellen.

Meer informatie over lijn 216 vindt u ook op www.connexxion.nl/aml
 

Ik reis nu met lijn 322. Hoe reis ik vanuit Almere Centrum naar Amsterdam Zuidoost, Amstel of Amsterdam Centrum per 10 december?

Let op: Lijn 322 rijdt naar Amsterdam Amstel en niet naar Amsterdam Zuidoost.

Met allGo reist u per bus naar busstation ’t Oor. Daar reist u verder met een van de R-net lijnen, afhankelijk van u bestemming, naar Amsterdam Amstel of Amsterdam Zuidoost. Vanaf Amsterdam Amstel of Amsterdam Zuidoost reist u vervolgens verder naar Amsterdam Centrum.

Vanuit Almere Centrum naar Amsterdam Centrum reist u het snelst per trein.
 
Meer over de R-net bussen leest u binnenkort op deze website.

 

Ik reis nu vanuit Tussen de Vaarten naar het station Almere Centrum. Welke mogelijkheden heb ik naast lijn M5 via Danswijk om te reizen?

U reist met de nieuwe lijn M5 rijdt vanaf Tussen de Vaarten via de Danswijk naar station Almere Centrum. Lijn M5 rijdt vaker: de frequentie tussen de spitsuren in gaat omhoog van iedere 10 minuten naar iedere 7,5 minuut en ’s avonds van ieder half uur naar ieder kwartier een bus. Voor de omweg via Danswijk betaalt u niets extra: het tarief (reizen met OV-chipkaart met saldo) wordt via de kortste route berekend. Als alternatief kunt u op station Parkwijk op de trein overstappen of op station Parkwijk lijn M7 nemen, die rechtstreeks naar het station Almere Centrum rijden.

Ik reis regelmatig van en naar de provincie Flevoland/het IJsselmond gebied. Welke mogelijkheden heb ik voor een abonnement?

Sinds 1 juli 2017 zijn in de provincie Flevoland (Almere uitgezonderd) verschillende nieuwe abonnementen ingevoerd. Er zijn ook abonnementen die na 1 juli niet meer verkrijgbaar zijn. Om u te helpen het juiste reisproduct te vinden, is de website Ervaar het OV opgericht.
 
Daarnaast geeft de vervoerder van de provincie Flevoland, Connexxion, meer uitleg over het Tarievenhuis Oost en wat dat voor u betekent. Voor meer informatie klikt u hier
 
Regelmatig reizen vanuit Almere naar de provincie Flevoland? Met het Randstad Noord Zone Abonnement is het mogelijk om in grote delen van de provincie Flevoland te reizen.
 
Medio november kunt u abonnementen die voor Almere beschikbaar zijn raadplegen en bestellen via onze website.

Hoe kan ik het AMC (Academisch Medisch Centrum) vanuit Almere bereiken?

Het AMC is vanuit Almere met een overstap op station Bijlmer Arena bereikbaar. Daar kunt u verder reizen met lijn 120 (bus Provincie Utrecht) naar het AMC of met de metro of bus van het GVB van Bijlmer ArenA richting Holendrecht.

Een alternatief is om met de trein naar Duivendrecht te reizen en daar over te stappen op de metro naar Holendrecht.

 
Vervoerbewijzen

Is mijn abonnement na 10 december nog geldig?

  • Losse kaartjes voor een busreis kunt u ook per/na 10 december kopen in de bus en bij de verkoopautomaten in het centrum van Almere.
  • U kunt blijven reizen met de OV-chipkaart, een Netabonnement, de OV studentenkaart, de NS Business card en kortingsabonnementen als Altijd Korting Maand en Jaar.
  • Het Randstad Noord Zone Abonnement (RNZA) blijft na 10 december geldig voor de door u gekozen geldigheidsperiode en zones.
  • Reist u met een geldig Amsterdam & Region Travel Ticket of Holland Travel Ticket, dan zijn die tickets ook geldig in de bus van Syntus.
  • Het Almere Jong abonnement van Connexxion is ook na 9 december geldig in de bussen van allGo. Voor het bestellen van dit product verwijzen wij u naar de webshop: https://shop.connexxion.nl/ovchipkaart/detail/210/almere-jong/53 . Medio november introduceert allGo een nieuw abonnement gericht op jongeren; meer nieuws hierover leest u later op deze site.
  • Er is een specifieke jaarabonnement van Connexxion dat niet meer geldig is in Almere vanaf 10 december 2017. Dit betreft het ‘Dal Vrij 65+ abonnement’. Wij adviseren u hier met de aanschaf van losse kaartje(s) of een abonnement rekening mee te houden.

Komende maanden introduceert Keolis Nederland nieuwe aantrekkelijke kaartjes en abonnementen speciaal voor comfortabel en eenvoudig reizen met de bus in Almere. De gemeente is nog met Keolis Nederland in gesprek over de uitwerking van de tarieven en producten die vanaf december zullen gelden. We zullen u hier in de loop van dit jaar meer over vertellen.

Ook kunt u met vragen over abonnementen 24 uur per dag terecht bij onze klantenservice. Deze is bereikbaar via deze website of via +31 (0) 88 033 13 60 (lokaal tarief).

Aan de abonnementen van Connexxion in Almere heeft Connexxion ook een speciale pagina gewijd: www.connexxion.nl/almere

Is mijn 65+ abonnement per 10 december 2017 nog geldig?

Keolis Nederland heeft in haar aanbod geen 65+ abonnement opgenomen. De gemeente heeft dit ook niet geëist. Dit betekent dat het 65+ abonnement van Connexxion in Almere per 10 december 2017 niet meer te gebruiken is in de bussen van allGo.

Overigens heeft u bij het gebruik van een persoonlijke OV-chipkaart met reizen op saldo uiteraard wel recht op (landelijk geldende) leeftijdskorting als 65+er.

De gemeente is nog met Keolis Nederland in gesprek over de uitwerking van de tarieven en producten die vanaf december zullen gelden. Keolis Nederland zal daar in loop van dit jaar over communiceren.

Aan de abonnementen van Connexxion in Almere heeft Connexxion ook een speciale pagina gewijd: www.connexxion.nl/almere

Om de reizigers die gebruik maken van het Dal Vrij 65+ abonnement tegemoet te komen, heeft de gemeente besloten ook voor het Dal Vrij 65+ abonnement een restitutieregeling in te richten.

 

Is mijn huidige Almere Jong abonnement dat nu 9 december geldig is ook geldig bij allGo?

Ja. Met de huidige vervoerder en de gemeente Almere is afgestemd dat het Almere Jong abonnement van de huidige vervoerder dat vóór 9 december 2017 is aangeschaft tot einde looptijd geldig is in de bussen van allGo. De reiziger kan ook kiezen voor een gelijksoortig abonnement van allGo: het Go Jongerenabonnement Dag. Voor meer informatie klik hier.

Kan ik vanaf 10 december 2017 in de bus contant betalen voor een kaartje?

/getmedia/a8feaacb-9f74-4823-82c7-3617150f845d/contactloos-betalen.jpg?width=1513&height=625&ext=.jpg
In de bus: betalen met bankpas
Landelijk is de afspraak gemaakt dat na het jaar 2017 in de bus niet meer met contant geld kan worden betaald. Dat geldt ook voor de bussen van allGo. U kunt wel een kaartje kopen in de bus met een bankpas. Dat kan via het PIN apparaat in de bus met uw PIN-code of, als uw bankpas geschikt is voor contactloos betalen door uw bankpas bij het PIN apparaat te houden. Voor betalen volgt u de instructies op het apparaat.

Of uw bankpas geschikt is voor contactloos betalen ziet u aan het logo dat op uw bankpas staat afgebeeld (zie de hierboven staande logo's).

Buiten de bus: kaartje kopen met de App
Keolis Nederland introduceert eind 2017 een speciale app voor reizen in Almere, waarmee u een buskaartje kunt kopen. Met uw smartphone, een internetverbinding en een bankrekening (met iDeal) of credit card kunt u eenvoudig een buskaartje afrekenen.

Buiten de bus: kaartje aankopen met contant geld
Komende maanden introduceert allGo een netwerk aan verkooppunten waar buiten de bus met contant geld een kaartje kan worden aangekocht. De gemeente is nog met Keolis Nederland in gesprek over de uitwerking van de tarieven en producten die vanaf december zullen gelden. Keolis Nederland zal daar in de loop van dit jaar over communiceren.

Geldigheid buskaartjes aangekocht vóór 10 december
Wij adviseren u om geen kaartjes vooruit te kopen. Kaartjes gekocht bij de huidige vervoerder Connexxion zijn na 10 december niet geldig in de bussen van Keolis Nederland.





 

Zijn mijn gekochte kaartjes voor de bus van Connexxion per 10 december nog te gebruiken?

Nee, de bij Connexxion aangekochte kaartjes voor de Connexxion bus zijn na 9 december niet geldig in de bussen van Keolis Nederland.

Wij adviseren u om al aangekochte kaartjes vóór 10 december te gebruiken.

Over de geldigheid van kaartjes van de bus van Connexxion leest u meer op de speciale pagina die Connexxion aan de geldigheid van kaartjes en abonnementen in Almere heeft gewijd: www.connexxion.nl/almere
 

Betalen met de allGo app

Met ingang van 10 december is het ook mogelijk om te reizen met de allGo app op je smartphone. Binnenkort volgt hierover meer informatie.

Betaal ik op buslijnen 159 en 160 (concessie IJsselmond) en R-net met een overstap op lijn 320 op Blaricum carpoolplaats of Muiden P+R dezelfde tarieven als op de bussen van allGo en R-net van Almere?

De allGo en R-net bussen in Almere kennen een eigen OV-chipkaart tarief per kilometer. Daardoor kan de kostprijs voor de reis per vervoerder afwijken. Op de site van 9292.nl kunt u zien wat de tarieven zijn bij de verschillende vervoerders.

Wij overleggen op dit moment met de vervoerders van Gooi- en Vechtstreek en IJsselmond of abonnementen uit de Gooi en Vechtstreek  of IJsselmond in Almere geldig worden of abonnementen uit Almere in IJsselmond of Gooi en Vechtstreek. Op dit moment zijn daar nog geen afspraken over gemaakt. Het volgende is al wel bekend: Het nieuwe IJsselmondabonnement dat per 1 juli 2017 wordt ingevoerd zal niet geldig zijn in de bussen van allGo in Almere. Reist u frequent tussen bijvoorbeeld Zeewolde en Almere (lijn 159) en maakt u daarbij ook gebruik van de stadsbus of R-net lijn in Almere, dan raden wij een Randstad Noord Zoneabonnement aan (4 sterren met centrumzone 4967).
Reist u frequent tussen Amersfoort Vathorst of de Eemhof en Almere (lijn 160) en maakt u daarbij ook gebruik van de stadsbus of R-net lijn in Almere, dan raden wij een Randstad Noord Zoneabonnement aan (4 sterren met centrumzone 5970).

Meer over acceptatie van abonnementen en vervoerbewijzen van buiten de concessie Almere leest u binnenkort op deze website.

 

Wordt de bus duurder als Keolis Nederland gaat rijden in de gemeente Almere?

De tarieven die Keolis Nederland hanteert zijn in grote lijnen vergelijkbaar met die van uw huidige vervoerder. Vaak hebben we interessante aanbiedingen en extra voordelige reis- en combinatiemogelijkheden. U leest er binnenkort alles over op deze site.

Diversen

Mijn vraag is nog niet beantwoord. Waar kan ik nu terecht?

Met al uw vragen aan Keolis Nederland (voorheen Syntus) kunt u 24 uur per dag terecht bij onze klantenservice. Deze is bereikbaar via deze website en telefonisch via + 31 (0) 88 033 13 60 (lokaal tarief).

Over de geldigheid van kaartjes van de bus van Connexxion leest u meer op de speciale pagina die Connexxion aan de geldigheid van kaartjes en abonnementen in Almere heeft gewijd: www.connexxion.nl/almere

Als u vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot de aanbesteding, de procedure of over de al vrijgegeven informatie over het openbaar vervoer per 10 december, vragen wij u uw vraag of opmerking te richten aan de gemeente Almere, via internet https://www.almere.nl/contact/
 

allGo Servicepunt Almere

In december 2017 opent allGo een servicepunt op het Centraal Station Almere waar je van harte welkom bent voor (on)gewoon goed advies en informatie.

Hier kun je:

  1. abonnementen kopen
  2. OV-chipkaart gegevens inzien (tot de laatste 10 transacties en producten)
  3. saldo opladen
  4. bestellingen op je OV-chipkaart afhalen
  5. deblokkeren van OV-chipkaart, met uitzondering van saldo deblokkeren
  6. reizen op saldo met de bus activeren
  7. automatisch opladen aanpassen, op vertoon van de bijbehorende brief
  8. anonieme OV-chipkaart kopen
  9. reisadvies

 

Sluiten De website(s) van Keolis Nederland (voorheen Syntus) gebruiken bij bepaalde functionaliteiten cookies.